REMSMAICalea Liviu Livrescu
Hanelore Alexa     31.05.2014

Un scriitor care descoperă cu prea mare seninătate că ceea ce produce leagă persoana descrisa de cititor. Si doar întâmplător s-a nimerit ca primul cititor să fie un bogătas plictisit şi decrepit. Aproape la fel ca in realitate, redactorii si editorii nu prea apuca să „guste” cartea.
O poveste fantastică, în care cititorului i se lasă prea puţine de descoperit, autoarea devoalând o deducţie uşor de făcut în condiţiile simplificate ale povestirii. Concluzia, o ispăşire improbabilă a unui păcat involuntar.
Scriitura clară, personajele bine conturate, dar suspansul e pierdut imediat ce începe a fi construit, legătura între dispariţiile amicilor şi poveştile publicate fiind mult prea evidentă şi evidenţiata în text.
Antropomorfism
Florin Purlucă     31.05.2014

Într-o lume plină de androizi specializaţi, un spărgător de seifuri nu prea găseşte piedici în calea lui… O poveste hard SF, cu aeronave si androizi, cu superscule de înaltă precizie, dar presărată pe ici-acolo cu metafore care nu par a-şi avea locul lângă metalul rece. Acţiunea intens vizuală, urmărind parcă indicaţiile unui regizor fără grija bugetului, camuflează mesajul povestirii. Deşi, aproape fără legătură cu punerea în scenă minuţios preparată, finalul detaliază tocmai acest aspect. Teama de spiritul care pândeşte în maşină, dar care se iveşte în mod straniu unui ucenic depanator de androizi, depăşind fabricanţii, utilizatorii şi maeştrii depanatori…

O lume nebună-nebună, intens hipnotizată de abundenţa de gadgeturi tehnologice.

Stilistic, povestirea este neuniformă, abundenţa de metafore din prima parte neavând echivalent în final. Apar elemente care sunt introduse în scenă si apoi ignorate. De aceea, structura pare a fi a unei lucrări care s-a dorit a fi semnificativ mai ample, dar posibil timpul nu a permis păstrarea aceluiaşi ritm şi stil.
Misterul multiversului
Milena Unciuleanu     31.05.2014

O poveste SF care trece direct la nanoboţi. O poveste care doreşte să impună o atmosferă SF credibilă, subliniind din star că este vorba de un viitor. Un viitor armata, sexul şi cercetările high-tech se mixează sălbatic. Din păcate, scurtimea textului reduce mult din originalitatea mesajului, referinţa aproape directă la „Total Recall” şi atmosfera Dick-iană fiind deja de domeniul evidenţei. Momentul culminant din „Marilyn Monroe pe o curbă închisă” al lui Dănuţ Ungureanu pare şi el aproape, rezonând puternic în mintea cititorului avizat. Ca scriitură si construcţie a suspansului e de apreciat, dar scurtimea textului afectează semnificativ rezultatul.
Pre-Invazie
Teodora Matei     31.05.2014

E o lume virtuală. E lumea de azi? E lumea de mâine? Poate fi lumea de ieri. Insolitarea atmosferei este realizată gradual, alertele fiind uşor estompate, uneori ascunse sub camuflajul echivocului. Mesajul, „declaraţia de război”, e introdus în scenă cu modestie, cerând evaluare din partea adversarului, părând o compunere fără pretenţii a unui aspirant.

Dar asta să fie explicaţia? Unde începe şi unde se termină virtualul şi cum afectează realul? Autoarea reuşeşte să ridice gradual miza povestirii, oferind în final o explicaţie probabilă. Războiul este deja pierdut.

 

***

 

În final, decizia juriului în această ediţie a concursului organizat împreună cu Pensiunea REM’s Râşnov, gazdă a Festivalului Science & Fiction din acelaşi oraş braşovean. Aprecierile asupra stilului, ideii, modului de construire a suspansului au dus la o concluzie uşor de stabilit, deşi pentru mine alegerea ar fi fost de-a dreptul imposibilă, trei texte fiind foarte apropiate în ansamblu. Totuşi, alegerea juriului este confirmată şi de evoluţia personală a autorului/autoarei, experienţa acumulata punându-şi amprenta asupra povestirii câştigătoare, care este „Pre-Invazie” de Teodora Matei.

Felicitări tuturor participanţilor! Felicitări, Teodora Matei!