23592725Voi vorbi în cele urmează despre două cărți publicate anul trecut în regim propriu în limba engleză de către doi autori, care, printr-o coincidență, locuiesc amândoi în zona Moldovei: primul despre care vreau să vorbesc este un autor care îmi place foarte mult și cu care m-am împrietenit, chiar dacă, deocamdată, sper eu, doar în mediul virtual: Ciprian Mitoceanu, din Botoșani, pe care l-am descoperit acum ceva ani prin intermediul extraordinarului thriller Colții, despre care am și scris în Revista Suspans aproape imediat după ce l-am citit. Mi-a plăcut enorm, iar stilul inconfundabil al autorului a devenit marcă înregistrată.

Iar acest stil se vede și în volumul de față, scris în limba română, dar tradus (și cu o prefață) de Mircea Pricăjan în limba engleză pentru a fi publicat pe Amazon. Deocamdată, din ce știu eu, este disponibilă doar varianta ebook în limba engleză, deși eu sper că se va găsi un editor de-al nostru pentru a publica acest volum și în România. Avem de-a face aici cu o culegere de cinci povestiri, iar acestea sunt, în ordine:

1) Little Mothers: un criminal în serie rus omoară fetițe într-o comunitate rurală ce pare aproape arhaică; într-o zi însă râul care-i trece prin fața casei se umple de un șuvoi nesfârșit de păpuși de toate felurile și de toate dimensiunile, încremenite în aceeași poziție în care lăsa el micuțele victime. Creepy și percutantă în același timp, un motiv horror ce nu poate lipsi din panoplia unui scriitor de horror care se respectă.

2) Gipsy Gift: un țigan bătrân este nevoit să-și pună din nou în valoare un dar care i-a provocat nenumărate necazuri de-a lungul vieții – el poate învia morții; iar atunci când cineva care-i știe secretul revine să-l șantajeze, el ce mai poate face? O povestire amuzantă și oarecum tragică, în același timp.

3) Self-Adjustment Mechanism: sau Mecanism de Autoreglare, apărută și în limba română la Millennium Books, în antologia Cele 1001 de Scorneli ale Moșului SF (din păcate n-am și un link către site-ul editurii, probabil stocul s-a epuizat), în regia regretatului Ștefan Ghidoveanu. O povestire postapocaliptică pe care am recitit-o cu aceeași plăcere ca și la prima lectură.

4) From a Mother’s Heart: cea mai lungă povestire din volum, de fapt o nuvelă, o poveste cu fantome de această dată. De fapt nu este o poveste cu fantome în sens clasic, cu un castel bântuit să zicem. Nu, aici avem de-a face cu un bebeluș abandonat aparent de către mama lui în gară. Însă realitatea care se ascunde în spatele acestui abandon este cu mult mai înfricoșătoare. Poveștile cu fantome îmi ridică întotdeauna părul la ceafă, iar această poveste n-a făcut excepție.

5) Tapiolocas – A Little Piece of Heaven: ultima povestire este un fel de farsă lovecraftiană, în care un condamnat dintr-o închisoare sudamericană trebuie să-și pună în valoare talentul de artist pentru a potoli un monstru înfricoșător ce se hrănea cu deținuți. Tare și inventivă.

Am trișat un pic cu acest volum, solicitându-i autorului variantele povestirilor în limba română. Iar Ciprian a fost suficent de amabil încât să-mi facă pe plac. Motivul a fost simplu, cel puțin pentru mine: Ciprian Mitoceanu, în opinia mea, este un autor român care scrie pentru români; poate îmi voi atrage protestele lui sau ale altor citiori sau autori. Nu contează, pot fi contrazis și nu mă supăr, atât timp cât nu se întrece măsura, că doar nu sunt posesorul adevărului absolut: însă stilul autorului mie mi se pare a fi unul neaoș românesc, legat și ancorat în realitatea cotidiană românească, cu motive românești (bine, să zicem că monstrul din închisoare din ultima poveste face excepție) și cu o execuție românească perfectă. Îi doresc succes autorului în încercarea sa temerară de a pătrunde și pe piața anglo-saxonă și îmi doresc să scrie cât mai mult, pentru că îi voi citi scrierile cu aceeași plăcere.

Ioana Vișan – Broken People I: Broken People (2014) 230p., Kindle Ebook, 2014

23382254Dacă Ciprian Mitoceanu se află la prima reușită când vine vorba de publicarea în limba engleză, celălalt autor, de fapt o autoare, are deja o experiență bogată: este vorba despre Ioana Vișan, o ieșeancă a cărei primă povestire i-am citit-o într-o altă antologie de la Millennium Books, Steampunk: A Doua Revoluție. Nu cunosc mecanismele publicării unui volum pe Smashwords, nu m-au interesat niciodată și nici nu mi-am bătut capul cu ele. Ioana Vișan a făcut-o pentru că a avut ambiția de-a publica în limba română și pentru că scrie și gândește în engleză. Așa că n-a fost nevoie decât să-și lase talentul să zburde și i-au ieșit din mâini până acum un volum de povestiri, Efectul de Nautil, o nuvelă postapocaliptică și claustrofobă (în deja cunoscuta și reușita colecție Novella a editurii Millennium Books), Instincte Umane, apărută inițial în limba engleză, cu titlul Human Instincts, o serie de nuvele cu vampiri, apărută și-ntrun volum omnibus, The Impaler Legacy Omnibus, un volum cu vârcolaci și alte fiare care se transformă, Blue Moon Café Series: Where Shifters Meet for Drinks și o serie steampunk din care fac parte volumul de față, Broken People, și o nuvelă, The Nightingale Circus, pe care am pus-o deja pe lista de lecturi. Mai multe despre aceste volume, nuvele și serii de nuvele puteți găsi pe blogul autoarei, Weird Vision’s World, unde am descoperit și o serie de minirecenzii foarte interesante la niște volume de mult puse pe lista de lecturi viitoare.

În volumul de față avem de-a face cu o poveste steampunk ce se petrece în Bratislava, cu un circ plin de creaturi care mai de care mai năstrușnice: Nightingale sau Privighetoarea, the Blade Masters, cei care se ocupă de înlocuirea pieselor defecte ale oamenilor, the Magician sau Magicianul, cel cu trucurile magice, the Swan, the Firebird, the Rocket Girl și Golden Lady. Acum trebuie explicat și cadrul natural în care toate aceste personaje se învârt: o lume în care oamenii își pot înlocui membrele, așa zisele prostetice, care nu mai funcționează cum trebuie (mâini, picioare etc.) dacă au suficienți bani și suficiente relații. Iar cea cu cele mai multe relații este Golden Lady, sau Doamna de Aur, cea care deține cea mai mare influență în capitala actualei Slovacii, cea la care trebuie să mergi dacă ai o problemă de rezolvat, de recuperat bani, de rupt picioarele unui rău platnic sau, de ce nu, de aranjat un jaf la un castel care e rareori deschis publicului larg. Și chiar pentru motivul din urmă vine la ea într-o zi Dale Armstrong, care se va dovedi un spion de talie continentală, pe fondul unui război devenit deja mondial, în care japonezii atacatori, ajunși deja la porțile Europei, dețin mașinării de luptă ce par a proveni dintr-un viitor îndepărtat.

Am profitat de o oportunitate atunci când am descărcat acest volum care se citește foarte ușor: Ioana le-a făcut cadou de Crăciun cititorilor săi un download gratis pentru volumul de față de pe Amazon. Iar când vine vorba de gratutăți, nu stau pe gânduri (bine, am și eu niște standarde, nu descarc tot ce e moka pe net, și mai ales, nu citesc tot ce se găsește moka pe internet – nu sunt nici hienă, nici n-am suficient timp). Am un motiv pentru care profit de ebookuri moka, deși nu e fairplay și nici profi: dacă tot dau un ban pe carte, măcar s-o simt fizic în mână. Dar asta e deja o altă discuție, care nu-și are locul aici.

Mi-a plăcut volumul Ioanei Vișan pentru că are o idee interesantă, iar steampunkul, chiar dacă nu este subgenul meu favorit numărul 1, îmi place. Iar pleiada de personaje nu sunt doar de umplutură, ci au poveștile lor care trebuie spuse, dramele lor pe care apucăm doar să le întrezărim, și din care apucăm să gustăm un pic, cam puțin totuși. Avem însă la dispoziție și o nuvelă care acompaniază volumul, The Nightingale Circus, și sunt sigur că vor mai urma și altele, văd că există interes pentru serie.

Preluat de pe FanSF. Mulțumim autorului pentru permisiune – N.R.