Vara ficțională

Vara ficțională se încheie cu mult optimism și noi proiecte deosebite pe care vom începe a le împărtăși începând cu luna următoare. Vom lăsa apele sa curgă, neimplicându-ne în teribilismele fandomiale ale lui septembrie. Suntem siguri ca suntem pe calea cea bună în urma reacțiilor deosebite pe care le-am primit de la voi la final de Festival și pe parcurs, în ultima lună.

Poate că nu am expus suficient de mult evenimentul de la Râșnov, Science Fiction Festival 2017. Punctăm totuși câteva noutăți. În acest an am avut plăcerea și onoarea de a prezenta în premieră un film de scurt metraj SF realizat extrem de bine, „The Last Dream to the Moon”, produs de Octavian Repede și evaluat foarte bine la mai multe competiții internaționale de gen. Ne dorim sa găzduim mai multe vizionări de acest gen.  În acest an am luat decizia să renunțăm la orice taxă care ar îngrădi accesul la lucrările festivalului iar sponsorii ne-au ajutat cât se poate de bine. Am avut pachete de cărți și de reviste pentru participanți, care ne-au permis să creăm imaginea corespunzătoare, deși ne-au lipsit agățători, bannere și cruciulițe de legat la gât. Cred că ne vom descurca în continuare foarte bine și fără ele.

Cele două premii acordate lui Dan Farcaș și lui Florin Purluca au fost excepțional de bine prime și imposibil de contestat. Mulțumim și Secției proză București a USR pentru sprijinul acordat. Poate ca participarea nu a fost numeroasă, dar ne-am bucurat de o asistență de calitate, necunoscuți pe care îi așteptam sa apară, alături de cunoscuți a căror revedere ne-a încântat.

Ceea ce m-a făcut să reiau acest subiect, a fost atmosfera pe care am observat-o și am regăsit-o la Worldcon, tot în acest an, la Helsinki. La câteva săptămâni și cam două mii de kilometri distanță, capitala Finlandei, răcoroasă dar deloc ostilă, luminată de soarele blând al verii ne-a oferit în mijlocul unei mulțimi de oameni – cam trei mii fiind permanent prezenți pe întinderea centrului de conferințe – o atmosferă detensionată, similară celei de la Râșnov.  Indiferent pe cine abordai, era dispus sa schimbe două-trei vorbe, fără frustrări, fără aplecare spre dezbateri inutile.

Climatul era atât de relaxat încât nervozitatea caracteristică a irlandezilor făcea o notă oarecum discordantă. Ar fi trebuit sa înregistrez anumite conversații, în special discursul lui Ian Watson despre periplul său prin zona „central și est-europeană”. Nu am uitat prea multe, dar anumite percepții ale sale au fost revelatoare. Am schimbat impresii cu persoane din zonele cele mai diverse, pornind de la îndepărtata Chină, trecând prin Ucraina, Europa până spre California.

Worldcon este un eveniment care nivelează conflictele, primordială fiind nevoia de comunicare, creșterea calității comunicării și evident creșterea pragului valoric al informației comunicate. Worldcon este o comunitate care se formează în acel loc, având acea mistuitoare prezență colectiva a unui mușuroi de furnici sau a unui stup de albine. Cum zicea un amic, scopul și durata vizitei sunt bine definite, clar determinate valoric și fiecare dintre cei prezenți dorește să își rentabilizeze la maxim investiția. În primul rând este o mină de aur pentru colecționari. Iar spațiul imens al Centrului de Conferințe a servit perfect scopului, chiar dacă mulți au suferit, inclusiv de bătături în talpă.

Dacă vorbim despre Premiile Hugo, mecanismul este mult discutat și dezbătută. Ca să votezi, trebuie să plătești o sumă importantă de bani, iar identitatea îți este verificată. Festivitatea de premiere este un eveniment monden, fiecare se gătește cât se poate mai bine și mai elegant. Nimic din ce se întâmplă acolo nu are legătură cu ce se întâmplă la noi. Nici cu premiile Călin, Romcom, etc. Valoarea lor este indiscutabilă, volumul voturilor și calitatea nominalizărilor fiind de necombătut.

Nu exista termen de comparație cu ce urmează să se petreacă la noi, în această toamnă. De aceea nu pot decât să exprim speranța că din ce în ce mai mulți autori vor reuși să își vadă lucrările traduse, poate pentru mai multe șanse la tiraje importante.

Cât privește discuțiile sterile despre publicatul în lume, dacă vreți să aflați ceva, uitați de paneluri. Veniți la Ficțiuni. Cu toată sinceritatea, noi știm unde și cum.

 

Eugen Lenghel

http://lenghel.net

Eugen Stefan Lenghel (n. 10 ianuarie 1966) este specialist în informatică cu experiență de peste 30 de ani. Din 1986 a frecventat Cenaclul studențesc „Solaris”, intrând în viața literară doar puțin după începutul vieții profesionale. Una dintre prozele sale a fost selectată pentru publicare în Almanahul „Anticipația 1990”, urmată de publicarea în numărul 6 al colecției „Clubul SF”, în 1990, a altor două povestiri. După o perioada de consolidare profesională, a reluat activitatea literară în paginile unor reviste online și antologii, dintre care se pot menționa antologia de proză scurtă "Ferestrele Timpului", Tracus Arte, 2013 şi antologia de poem fantastic "Cerul de Jos", Editura Virtuală, 2013. Debutul în volum personal este concretizat prin selecția de proză scurtă "9 Istorii Reutilizate", Editura Tritonic, 2014. În același an, la Târgul de carte Gaudeamus, lansează volumul de proză scurtă "Numărătoare Inversă", la editura Tritonic. În 2015 an revine cu volumul "Fermierul virtual", la Editura Tracus Arte dublat de volumul prin care abordează noi tematici "Instabilitate cuantică", la Tritonic, ambele fiind lansate la Târgul de carte Gaudeamus 2015. Urmează lansarea în 2017 a volumului „Proximul cuantic”, publicat cu sprijinul Editurii Eikon, care cuprinde două proze premiate. Pe lângă volumele de mai sus, contribuie cu de proză scurtă, eseuri și articole diverse în Luceafărul de dimineață, Revista SRSFF, Revista Nautilus, Gazeta SF şi Fictiuni.ro. Experiența de coordonator în publicistica virtuală începând cu 2010, i-a permis ca în 2013 să înființeze revista de literatură și arte vizuale Fictiuni.ro, pe care o conduce în prezent. Tot în 2013 inițiat și continuă să organizeze Festivalul Science & Fiction de la Râșnov.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

error: Content is protected !!