Stan Lee – controversatul

E dificil să vorbești despre un autor cu o existență artistică indisolubilă de viața sa întinsă pe aproape un secol. Până la moartea sa, survenită la 95 de ani, a fost permanent activ, reîncepându-și cariera de mai multe ori, reinventându-se continuu. Bineînțeles, nu a fost scutit de eșecuri și de controverse. Meritate sau nemeritate, acestea fac parte dintre ingredientele oricărei povești de succes. Unde apare faima, vulturii pândesc. Cineva, ceva tot cade pradă neobositelor păsări, mereu la pândă.

Viața lui Stan Lee este din acest punct de vedere un material de studiu exemplar. Cei mai buni prieteni, în același timp și cei mai apropiați colaboratori, l-au părăsit chiar în apogeul carierei sale artistice, în anii ’60. Dorința sa de a oferi publicului perfecțiune, inovând mereu, l-a făcut să pară cicălitor și greu de suportat pentru colegii de redacție. Dar cel mai greu de acceptat pentru ei a fost succesul său la public. Spider-Man, este unul dintre primele personaje create de Stan Lee începând cu 1962 și cel mai de succes.

Poate tocmai de aceea în jurul lui Spider-Man sunt în continuare dispute, pornite chiar din 1966, de când Steve Ditko a rupt colaborarea cu Marvel. Ditko s-a considerat drept singurul autor al personajului. El declară oricui îi trimite un cec de 40 de dolari că pur și simplu Stan Lee a venit cu numele iar oricare alte amănunte sunt ale sale. Pe de altă parte, Spider-Man reprezintă ceva total diferit în întreaga istorie a benzilor desenate de până atunci. Nu numai atât, dar și Jack Kirby susținea că el este singurul autor și a oferit întregul concept celor doi, Stan Lee și Steve Ditko.

Trebuie însă să fim realiști și să observăm că de-a lungul vremii, chiar dacă Stan Lee a susținut paternitatea ideii, a recunoscut de fiecare dată ca materialele publicate au fost create în colaborare cu cei doi. Lee i-a lăudat și i-a apreciat constant pe cei doi, drept cei mai buni colaboratori, în ciuda disputelor, refuzând în același timp să admită orice greșeală pe care ar fi făcut-o la adresa lor. Și acesta pare să fie adevărul, pentru că nici chiar Stan Lee nu deținea drepturi de autor pentru personajele co-create. Dacă astăzi legile recunosc paternitatea ideii, în vremurile de pionierat, Compania Marvel era cea care profita de drepturile asupra creației angajaților săi. În definitiv, chiar și Stan Lee a avut de suferit în relația cu Marvel.

Spider-Man este interesant și din alt punct de vedere. Fiind un personaj descris ca nestatornic, sfidător și oarecum neglijent, caracteristici tipice unui adolescent, el pare într-o permanentă tranziție. Dialogurile bombastice, specifice întregii opere a lui Stan Lee, nu-l ocolesc. Chiar episodul care îl consacră, legat de moartea unchiului său, pe care a favorizat-o aparent într-un concurs de împrejurări, este legat de probabil cea mai faimoasă frază din creația lui Stan Lee: “with great power there must also come — great responsibility” (odată cu puterea extraordinară trebuie să existe și o mare răspundere).

Stilul optimist și abilitatea de a comunica direct cu publicul, în scopul de a promova cititul, poate într-un fel, egoist, pentrue a cuceri faimă și a vinde cărțile, sunt observabile și direct în introducerile episoadelor. Aparent făcând o greșeală, capitală pentru unii, greu de acceptat la vremea respectivă, el străpungea acel al patrulea perete imaginar, din teatru, pornind un dialog direct cu cititorii, în paginile revistelor și cărților. Stan pornește un dialog auto-ironic în volumul care-l consacră pe Spider-Man: „vă plac eroii costumați?” continuând cu „între noi fie vorba, noi, în industria comics-urilor le spunem personaje în pijama! Și după cum știți, se dau cu duzina la un bănuț! Dar totuși credem că Spiderman este un pic … diferit!”

Într-adevăr, este diferit. Dar toate acele ingrediente inovatoare pe care Stan Lee le-a introdus în al șaptelea deceniu al secolului trecut, au fost imitate de majoritatea competitorilor, acum fiind considerate trucuri vechi, fenomen cu care Lee s-a confruntat ulterior. Chiar dacă fanii și cititorii pot fi supărați pentru toate nedreptățile pe care Stan Lee le-a făcut de-a lungul impresionantei sale cariere diverșilor colaboratori, mulți fiind la rândul lor nume celebre, cu certitudine nu vor ieși din universul Marvel, urmărind mai departe personajele adolescenței lor.

Stan Lee a crescut odată cu cititorii săi, de la copii la adolescenți, de la adolescenți la tineri adulți, captivându-i mereu cu povești noi.

Eugen Lenghel

http://lenghel.net

Eugen Stefan Lenghel (n. 10 ianuarie 1966) este specialist în informatică cu experiență de peste 30 de ani. Din 1986 a frecventat Cenaclul studențesc „Solaris”, intrând în viața literară doar puțin după începutul vieții profesionale. Una dintre prozele sale a fost selectată pentru publicare în Almanahul „Anticipația 1990”, urmată de publicarea în numărul 6 al colecției „Clubul SF”, în 1990, a altor două povestiri. După o perioada de consolidare profesională, a reluat activitatea literară în paginile unor reviste online și antologii, dintre care se pot menționa antologia de proză scurtă "Ferestrele Timpului", Tracus Arte, 2013 şi antologia de poem fantastic "Cerul de Jos", Editura Virtuală, 2013. Debutul în volum personal este concretizat prin selecția de proză scurtă "9 Istorii Reutilizate", Editura Tritonic, 2014. În același an, la Târgul de carte Gaudeamus, lansează volumul de proză scurtă "Numărătoare Inversă", la editura Tritonic. În 2015 an revine cu volumul "Fermierul virtual", la Editura Tracus Arte dublat de volumul prin care abordează noi tematici "Instabilitate cuantică", la Tritonic, ambele fiind lansate la Târgul de carte Gaudeamus 2015. Urmează lansarea în 2017 a volumului „Proximul cuantic”, publicat cu sprijinul Editurii Eikon, care cuprinde două proze premiate. Pe lângă volumele de mai sus, contribuie cu de proză scurtă, eseuri și articole diverse în Luceafărul de dimineață, Revista SRSFF, Revista Nautilus, Gazeta SF şi Fictiuni.ro. Experiența de coordonator în publicistica virtuală începând cu 2010, i-a permis ca în 2013 să înființeze revista de literatură și arte vizuale Fictiuni.ro, pe care o conduce în prezent. Tot în 2013 inițiat și continuă să organizeze Festivalul Science & Fiction de la Râșnov.

Sugestii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.